| Home |


yoga nidra meditatie oase bannerYoga nidra is een vorm van meditatie die gericht is op een diepe ontspanning van lichaam en geest. Je voert deze meditatie doorgaans liggend uit. Lees hieronder alles over yoga nidra en download de gratis meditatie mp3!

knop-aanvraag-gratis-yoga-nidra-meditatie

Wat is yoga nidra?

Yoga Nidra is een vorm van meditatie die gericht is op een diepe ontspanning van lichaam en geest. Je voert een yoga nidra meditatie doorgaans liggend uit. Je ligt en volgt gesproken aanwijzingen op. Lichaam en geest worden naar een totale staat van ontspanning gebracht, door het gebruik van verschillende technieken zoals het verplaatsen van de aandacht door het lichaam en ademhalingsoefeningen. Door het doen van deze oefeningen kan de energie weer vrij door het lichaam stromen en worden blokkades opgelost.

De voordelen van yoga nidra beoefening

  • Als je het regelmatig doet, kan je met een half uur yoga nidra meditatie 4 uur slaap inhalen.
  • Je knapt er fysiek en mentaal ontzettend van op.
  • Het verbetert je slaap en je concentratie
  • Het helpt je je intuïtie aan te spreken
  • Door het werken met intenties kan het beoefenen van yoga nidra je leven transformeren
  • Yoga nidra wordt onder andere ingezet bij de behandeling van PTSD, depressie, angststoornissen en slaapproblemen. Het werkt therapeutisch.

Wat je ook zoekt, rust en een betere gezondheid is, of dat je zoekt naar een wonderlijk middel tot spirituele en persoonlijke groei, yoga nidra kan het je allemaal bieden! Geef je er aan over, benader het vanuit nieuwsgierigheid en kijk wat het voor jou doet. Ik geef je hieronder op deze pagina meer informatie en door hier te klikken kun je mijn gratis meditatie mp3 downloaden en het voor jezelf ervaren!

yoga nidra quote

Slaap van de Yogi’s

Yoga nidra wordt ook wel “Slaap van de Yogi’s” genoemd, omdat je je lichaam in een diepe staat van ontspanning brengt, zoals tijdens de slaap. Alleen blijf je wakker. Dat is het mooie: je krijgt de diepe rust en ontspanning van slaap én je blijft wakker en alert waardoor het een hele bijzondere ervaring wordt. Deze vorm van yoga komt voort uit de oude esoterische tantra traditie en Swami Satyananda Saraswati is degene die yoga nidra in de huidige vorm heeft gegoten. Hij ontdekte dat hij in een soort sluimerslaap mantra’s en gebeden die hij niet bewust beluisterde tóch leerde. Hij ontdekte dat er een stadium tussen slapen en waken in zit waarin je niet bewust wakker bent, maar ook niet slaapt. In deze geestestoestand is je onbewuste erg bevattelijk voor het oppikken van informatie. In de beoefening wordt gebruik gemaakt van dit gegeven door tijdens deze diepe ontspanning positieve affirmaties, intenties, of wensen voor jezelf te herhalen in je hoofd. Hierdoor plant je als het ware je wens in je onbewuste. Dit heeft een magisch effect. Zo’n intentie of wens wordt in de yoga nidra een “sankalpa” genoemd.

Je leven transformeren met een sankalpa

Door een tijd lang te werken met een bepaalde sankalpa kun je echt magische dingen zien ontstaan in jezelf en/of je leven. Het is een middel om aandacht en energie te richten op dat wat je wilt creëren voor je leven. Barbara Kundig zegt het mooi in haar boek over yoga nidra: “De sankalpa is een zaadje dat tijdens yoga nidra in de diepere lagen van het bewustzijn wordt geplant en mettertijd overdag gaat bloeien en zijn vruchten afwerpt”. In mijn interview met Karen Brody van “Bold Tranquility” en “Daring to Rest” hoor je nog veel uitgebreidere informatie over de sankalpa (zie hier onder). Hieronder kun je dit interview zien en op het einde wordt ook een meditatie van Karen afgespeeld zodat je deze kunt ervaren.

Hoe maak je een sankalpa

Een sankalpa is een positieve zin of woord. Het is een intentie, maar het is niet doelgericht. Het herhalen van deze sankalpa tijdens de yoga nidra beoefening helpt je contact te maken met wie je werkelijk bent en wat je wenst voor je leven. Hoe er wordt gewerkt met de sankalpa verschilt erg per yoga docent, soms wordt je aan het begin van de yoga nidra gevraagd een sankalpa te bedenken (de meer standaard manier) en in sommige vormen wordt je juist begeleid om vanuit je intuïtie een sankalpa naar boven te krijgen. In meditatie mp3’s kan het ook zijn dat de sankalpa als is ingevuld (bijvoorbeeld in mijn ”Winterslaap meditaties zijn sankalpa en affirmaties ingesproken gericht op rust en ontspanning, in mijn doorbraak yoga nidra mp3 gaat de sankalpa over het doorbreken van patronen).

Let op de volgende aspecten bij het bepalen van je sankalpa:

  • hou het simpel en liefst kort, je moet het makkelijk kunnen herhalen
  • zet je intentie in de tegenwoordige tijd. Gebruik bijvoorbeeld “Ik ben” of “Ik voel” als begin van je sankalpa
  • zorg dat het geen “doel” is, dat het niet is gericht op een uitkomst (Slecht voorbeeld: “Ik verdien 10.000 euro per maand”, beter voorbeeld: “Ik ervaar overvloed”)
  • zorg dat het positief verwoord is. Richt je hier dus niet op ongewenst gedrag, maar op dat wat je wél wilt. (Slecht voorbeeld: “Ik snoep niet meer”, beter voorbeeld: “Ik geniet van gezonde voeding”)

Voorbeelden van sankalpa’s:

Ik rust in de stilte, ongeacht wat er om mij heen gebeurt (uit: gratis yoga nidra download)

Ik ervaar een diepe rust in mijn leven en in mijn lichaam. (uit: korte winterslaap)

Ik geef me over aan diepe rust zodat het zelf-herstellend vermogen van mijn lichaam geactiveerd kan worden. (uit: korte winterslaap

(Hier vind je een artikel over het maken van een sankalpa.)

yoga nidra quote

De theorie

In yoga nidra bereik je wat in de hindu filosofie “de vierde staat van bewustzijn” wordt genoemd, “Turiya”. In die staat schommel je op en neer tussen slapen en waken, maar je blijft wakker en alert, ook al ervaar je droombeelden. Je lichaam ondergaat ondertussen de diepe herstellende activiteit van slaap. Je ervaart een eenheid die je normaal niet ervaart. In gewone meditatie bereik je deze staat van bewustzijn niet, of niet makkelijk. Dat maakt yoga nidra anders dan andere meditatie vormen.
Je hebt volgens deze hindi filosofie vier staten van bewustzijn:

1. wakend bewustzijn
2. dromend bewustzijn
3. diepe, droomlozes slaap
4. zuivere ervaring van bewustzijn (“turiya”)

Het interessante is dat deze beschrijving van de vier bewustzijnstoestanden mooie overeenkomsten vertoont met de verschillende frequenties van hersenactiviteit:

1. Bèta hersengolven – wakend bewustzijn, als mensen wakker en alert zijn
2. Alpha hersengolven – wakker maar in ontspannen toestand
3. Delta hersengolven – diepe, droomloze slaap
4. Thèta hersengolven – tijdens dromen, maar ook bij creativiteit en trance
(zie dit artikel voor meer informatie over de hersengolffrequenties)

Waarom het volgens de wetenschap goed voor je is

Het lichaam is voortdurend bezig om alle lichamelijke functies in evenwicht te houden en/of bij te stellen waar nodig. Dan moet je denken aan functies zoals temperatuur, zuurgraad, bloeddruk en ademhaling. Dit proces van “de goede balans houden” wordt homeostase genoemd. Stress veroorzaakt een storing in dit proces, het brengt het  lichaam uit balans. En dat is op zich niet erg, als de stress van korte duur is, de balans wordt dan gewoon weer hersteld. Maar als je langere periode stress ervaart, heeft dat wel een negatief effect op het lichaam en je geest.

In de huidige drukke maatschappij, met een ontzettende hoeveelheid aan prikkels is het best moeilijk om geen stress te ervaren. Tel daar nog bij op dat we tegenwoordig vinden dat we overal bij moeten zijn en van alles moeten kunnen……en het is een drukte van prikkels voor de meeste mensen. En dat openbaart zich als een aanhoudende stress in het lichaam en/of geest. Naast dat het niet fijn aanvoelt, kun je er ook echt ziek van worden.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat meditatie een positief effect heeft op het hersengebied dat stresshormonen aanmaakt en reguleert (de Amygdala). Doordat dit gebied positief wordt beïnvloed bij meditatie, vermindert de stress en wordt de emotionele stabiliteit vergroot. Zelfs als mensen niet actief mediteren, valt dit effect te meten! Ook blijkt dat bij mensen die regelmatig mediteren het deel van de hersenen dat er voor zorgt dat je goed met stress kan omgaan dikker wordt (prefrontale cortex). Om deze redenen wordt yoga nidra wordt ingezet bij de behandeling van post-traumatische stress stoornis, depressie, angststoornissen en slaapproblemen. Het is een uitstekend middel om slaap in te halen, kalmer te worden, je concentratie te verhogen, je intuïtie aan te spreken en je slaapgedrag te verbeteren

Samenvattend:

  • Yoga nidra beoefenen is goed voor je. Het helpt je lichaam en geest herstellen van de gevolgen van stress.
  • Je mag het gewoon zien als een geleide meditatie die je opzet en doet voor de lekkere ontspanning en de verkwikking die het geeft.
  • Je kan het ook gebruiken als een gereedschap tot meer zelfkennis en om dingen te transformeren in jezelf en je leven.

Stel je open voor het proces en dan kan het een hele mooie reis worden!

Kortom, wat je ook zoekt, of het nu rust, ontspanning en een betere gezondheid is, of dat je zoekt naar een wonderlijk middel tot spirituele en persoonlijke groei, yoga nidra kan het je allemaal bieden. Geef je er aan over, benader het vanuit nieuwsgierigheid en kijk wat het voor jou doet.

De beste manier om te bepalen of het wat voor je kan doen is nog altijd….het gewoon ondergaan. En daarom heb ik deze gratis meditatie mp3 voor je gemaakt. Klik hier en
download mijn gratis yoga nidra meditatie mp3

Verder kijken en lezen

Monique Coppens, Persoonlijk Paradijs
Binnen Persoonlijk Paradijs gebruik ik yoga nidra regelmatig in cursusprogramma’s en ik verkoop losse meditatie mp3’s. Ook is er de mogelijkheid om coaching te combineren met yoga nidra, het werkt fantastisch om een bepaald issue in je leven te verhelderen met een coachingssessie en daarna aan de slag te gaan in yoga nidra meditatie met een sankalpa die we in de coaching op maat hebben gemaakt. Ik kan je dan ook begeleiden in dat magische proces wat dan ontstaat. En tenslotte geef ik ook live workshops, meestal met een bepaald thema:

Hier vind je mijn webshop met yoga nidra meditatie mp3’s
Hier vind je meer informatie over yoga nidra coaching
Hier vind je informatie over mijn Live Workshop “Slaap Yoga”
Hier kun je mijn uitlegvideo over yoga nidra bekijen
Hier vind je mijn blogs over yoga nidra
Download mijn gratis yoga nidra meditatie mp3

Karen Brody, Daring to Rest
Karen Brody is een yoga nidra docent en schrijfster, in november komt haar boek “Daring to rest” uit. Ik heb haar uitgebreid geïnterviewd over yoga nidra. Op haar website kun je een gratis meditatie aanvragen
Hier vind je haar website

Amrit methode
Deze vorm van yoga nidra is niet zo bekend hier, maar wel superfijn. Hieronder vind je een interview met Amrit Desai, de grondlegger van deze methode. En hier vind je het boek van zijn dochter, Kamini Desai: Yoga Nidra – The art of transformational Sleep. Op deze website vind je ook veel informatie: Amrit Yoga Website

Irest methode
Dr. Richard Miller heeft ook een eigen variant van yoga nidra ontwikkeld. Je kan er meer over lezen in zijn boek I-Rest Yoga Nidra, waar ook een cd bij zit met een echt heerlijke, lange yoga nidra meditatie. Wel alleen in het Engels verkrijgbaar, helaas.

Yoga nidra boeken

Dit is een makkelijk leesbaar Nederlandstalig boek over yoga nidra, met een meditatie cd.

Dit is het boek van de grondlegger van yoga nidra, er staan scripts in, handig als je yoga nidra lessen wilt geven.

Het boek over de Yoga Nidra Amrit Methode

Het boek over I-Rest Yoga Nidra



yoga nidra quote true nature